Kako privući i zadržati najbolje radnike i motivisati zaposlene?

Upravljanje talentima – Talent menadžment

Ako radite u modernoj kompaniji izloženoj jakoj konkurenciji onda je vaš najveći izazov kako da privučete i zadržite zaposlene koji znaju šta rade, vole to što rade i ostvaruju vrhunski radni učinak. Ko je u kompanijama odgovoran da omogući zaposlenima da ostvare svoj talenat? To su ljudi koji rade sa tim zaposlenima, njihovi šefovi, menadžeri i supervizori.

Ako rukovodite i vodite ljude u bilo kojoj organizaciji, kako da im pomognete da otkriju i razviju svoj talenat?

1. Da im omogućite da znaju šta rade

Kad se kaže „znaju šta rade“, šta to stvarno znači? Po kriterijumima Kanadskog školskog sistema to podrazumeva sledeće:

  1. Da znaju o pojedinim oblastima i da razumeju značenje i važnost tog znanja
  2. Da razmišljaju i koriste veštine kritičnog i kreativnog razmišljanja ili procesa razmišljanja
  3. Da komuniciraju i mogu da prenesu značenje i smisao znanja drugima kroz razne vidove komunciranja
  4. Da primenjuju znanje i da koriste stečeno znanje i veštine da kreiraju veze između različitih konteksta

Kao što vidite ovo je mnogo, mnogo više od onoga što mi obično podrazumevamo pod „znanjem“. Da li vaši zaposleni samo „znaju o nečemu“, čuli su za to i poznato im je, ili stvarno „znaju to nešto“ i razumeju ga po gore navedenim kriterijumima. Uzgred, ovo su kriterijumi koji se koriste u Kanadi za procenu stečenog znanja učenika u predškolskom i ranom školskom uzrastu.

Moje lično iskustvo u radu sa stotinama firmi u Srbiji i regionu je da je ovo „pravo znanje“ definisano po gore pomenutim kriterijumima veoma retko, jer naše kompanije misle da nemaju vremena i novca da se svojim zaposlenima posvete i omoguće im da prodube razumevanje o poslu koji rade.

Prvo i osnovno što privlači mlade, pametne i talentovane ljude da rade u dobrim kompanijama je koje će novo i koliko kvalitetno znanje tamo steći i naučiti? U 21 veku diplome, pečati i doktorati vam ništa ne vrede ako niste „radnik znanja“ (knowledge worker). Samo one kompanije koje će omogućiti svojim zaposlenima da to „pravo znanje“ steknu, usavrše i primene u praksi, imaće prednost da privuku i zadrže talenat i tako pobede konkurenciju.

2. Da im omogućite da vole to što rade

Verovatno ćete se iznenaditi ako vam kažem da zadovoljstvo na poslu (da vaši zaposleni vole to što rade) ne zavisi samo od njih. Ustvari to zadovoljstvo poslom u mnogo većoj meri zavisi od menadžera ili tim lidera i od toga šta će sve oni uraditi da omoguće odgovarajuće uslove i kreiraju dobru radnu atmosferu, ali i da primene konkretne poslovne-komunikacione alate u radu sa svojim zaposlenima.

Šta je razlog zadovoljstva na poslu?

Setite se situacija kada ste ujutru ustali orni i raspoloženi i jedva dočekali da krenete na posao. Šta je razlog da čim se probudimo kažemo: “Jedva čekam da stignem na posao?” Koji su to faktori uticaja koji čine da volimo to što radimo i da nam posao predstavlja zadovoljstvo, a ne tegobu?

Šta čini da ujutru radosno idemo na posao? Da li je to velika plata? Šta je onda sa poznatim glumcima i pevačima, koliko oni zarađuju, a koliko potroše na psihijatrijsku pomoć ? Setite se drugih ljudi koji imaju ogromna primanja? Ili, koliko prozaka (anti depresanata), ali i droge uzimaju najplaćeniji brokeri na Volstritu?

Šta čini da se na poslu osećamo bedno i mizerno?

  • Da li je to zbog mizerno male plate?
    Kolika je plata učiteljica u Srbiji, a kako one rade svoj posao? Šta čini da su posvećene svom poslu i da vole da rade sa decom?
  • Da li se osećate mizerno ako su uslovi na radu veoma teški?
    Koliko su teški uslovi rada Šerpasa na Mont Everestu? Da li oni uzimaju anti deprseive da im pomognu da se pokrenu kad su u “zoni smrti”?
  • Da li se osećate mizerno ako je posao previše odgovoran i stresan?
    Koliko je odgovoran i stresan posao medicinske sestre u Srbiji? Da li je ona posvećena bolesnicima zbog plate ili nečeg drugog? Koliko je odgovoran i stresan posao ćate u srpskim državnim institucijama, a kako se oni osećaju na poslu?
  • Da li se osećate mizerno ako je posao dosadan i monoton?
    Pre 18 godina kreirao sam jedan od najkompleksnijih web sajtova u to vreme. Sedeo sam uz kompjuter i programirao punih godinu dana po 16 sati dnevno, a da mi nije bilo teško, šta mislite zašto?

Čuveni pisac i psihijatar Viktor Frankel koji je proveo 5 godina u Aušvicu, govorio je da su tamo na prinudnom radu preživeli ne oni logoraši koji su bili najjači i najsposobniji već oni koji su jasno videli cilj i svrhu svog života van logora.

Šta čini da volite svoj posao?

Svetski poznati konsultant Patrick Lencioni u svojoj knjizi „The Truth About Employee Engagement“ (best seler Njujork Tajmsa) kaže da su bitne 3 stvari:

  1. Measurement – merenje rezultata
    Šta se dešava i kako se osećamo ako ne znamo šta je rezultat našeg rada?
  2. Relevance – relevantnost po druge
    Šta se dešava ako mislite i osećate da to što radite nema smisla i koristi za druge?
  3. Anonymity – anonimnost i izolovanost
    Šta se dešava ako osećate da niko nije zainteresovan za vas lično i za to što radite?

Da li je lako primeniti ove jednostavne principe u radu sa ljudima?

Iznenadićete se kad vam ovo kažem, ali nažalost, ovo su veoma jednostavni principi, i baš zato ih je jako teško primeniti. U svojoj dugogodišnjoj konsultantskoj praksi u radu sa najvećim svetskim kompanijama Patrick Lencioni kaže da je najteže primeniti ono što svi smatraju jednostavnim i banalnim, zato što ne obraćaju pažnju na to jednostavno i ne primenjuju ga (on to zove Sophistication bias“).

“Jednostavna rešenja zahtevaju disciplinu i težak rad tokom vremena, dok složena naizgled sama rešavaju problem!” — Patrick Lencioni

Čuveni menadžment guru Malkolm Gladvel kaže: “Easy to understand, hard to apply” (Ono što je lako razumeti, teško se primenjuje).

Na primer, suština fudbalske igre je veoma prosta i svi je dobro razumeju. Pravila igre su veoma jednostavna i čista, a glavni cilj je da nogom šutnete loptu u gol. Ipak kolika je razlika u tome kako vi i ja šutiramo, a kako loptu šutira Leonel Mesi?

Primena ovih jednostavnih motivacionih principa sprovodi se kroz upornu i dugotrajnu primenu praktičnih vežbi i poslovnih-komunikacionih alata, koje menadžeri moraju primeniti u direktnom radu sa svojim zaposlenima. Nažalost ovo je veoma težak i mukotrpan proces, ali se njegovi rezultati vide kroz veću motivaciju i angažovanost zaposlenih, a pre svega u povećanju radnog učinka i veće konkurentnosti vašeg biznisa.

3. Da im pružite priliku da ostvare vrhunski radni učinak

Da bi neko, bilo ko, ostvario vrhunski radni učinak mora mu se pružiti prava prilika. Da je Nikola Tesla ostao u Lici verovatno bi naizmeničnu struju dobili decenijama kasnije. Da bi se ostvario igrač vrhunskog talenta, trener mu mora dati priliku da igra na dobrim utakmicama kako bi igrajući sa najboljima i sam postao najbolji.

Na kraju, da ne zaboravimo, postoji jedna jako jednostavna, ali efektna formula ostvarenja radnog učinka (job performance)

U = S X M X P = Učinak = Sposlobnost X Motivacija X Prilika

Što znači da pored Sposlobnosti (da zna šta radi), Motivacije (da voli to što radi), vaš zaposleni mora imati Priliku da se dokaže (priliku da ostvari vrhunski radni učinak).

”Ne zapošljavajte ljude kojima treba posao koji nudite, već one koji veruju u to što vi verujete!” — Simon Sinek

Miodrag Kostić, CMC
Autor je suvlasnik i direktor kompanije za poslovnu edukaciju i konsalting
www.poslovnaznanja.com

 Potražite nove treninge u ponudi Poslovnih Znanja

1. Fasilitacija i medijacija

Kako pokrenuti ljude da se uključe u diskusiju?

  • Zašto je teško uključiti zaposlene u diskusiju i razmenu mišljenja?
  • Kako koristiti metode fasilitacije i postići interaktivnu komunikaciju?
  • Koje alate i kako ih upotrebiti da unapredite razmenu znanja i iskustava?

2. Talent menadžment

Kako privući i zadržati talentovane zaposlene?

  • Zašto talentovani zaposleni napuštaju dobre kompanije?
  • Kako privući, pridobiti i zadržati talentovane zaposlene?
  • Koje alate koristiti i kako ih upotrebiti u radu sa talentima?

3. Nadogradnja tima 

Kako unaprediti način rada i radni učinak tima

  • Zašto je većina timova i u najboljim kompanijama nefunkcionalna?
  • Kako uspešno sprečiti i lečiti glavnih 5 disfunkcija u radu timova?
  • Koje alate upotrebiti u radu sa članovima tima da postignu sinergiju?

 


Video sa predavanja “Kako da komunicirate u uspešnom timu?” u Centru za razvoj karijere LINK groupe 9 septembra 2017.

Kontaktirajte nas na: info@poslovnaznanja.com ili pozovite: +381 63 60 80 26
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial